W ramach 2 Ogólnopolskiego Festiwalu Fotografii Ojczystej w dwóch gminnych galeriach otwarto wystawy wybitnych polskich fotografików-Jerzego Piątka, Małgorzaty Dołowskiej i Mieczysława Cybulskiego. Poniżej prezentujemy ich sylwetki.
Jerzy Piątek- wystawa Smutek i urok prowincji, galeria Gminnego Ośrodka Kultury
Urodzony w Pińczowie w 1946r.Od 1953 r. mieszka i pracuje w Kielcach. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików od roku 1978, nr leg. 480. Fotograf pejzażu i aktu. Jest zaliczany do Kieleckiej Szkoły Krajobrazu. Autor wielu wystaw indywidualnych w kraju i za granicą. Uczestnik plenerów artystycznych i wystaw zbiorowych. Inicjator i wydawca lub współwydawca licznych opracowań poświęconych fotografii, zarówno zbiorowych, jak i monograficznych. Najważniejsze z nich to: „Mistrzowie polskiego pejzażu”, „Kielecka Szkoła Krajobrazu”, „Akt w polskiej fotografii”. W latach 70. i 80. XX w. fotografował małe miasteczka na Kielecczyźnie, co zaowocowało albumem i wieloma edycjami wystawy „Smutek i urok prowincji”. Album „Ostatni taki pejzaż” to podsumowanie dorobku w fotografowaniu pejzażu. Najstarsze zdjęcia pochodzą z 1972r., a ostatnia rejestracja w kamieniołomach – z roku 2011.
Prace Jerzego Piątka znajdują w zbiorach:
- Bibliotek Narodowej w Warszawie
- Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej w Kielcach
- Muzeum Narodowego we Wrocławiu
- Muzeum Narodowego w Warszawie
- Muzeum Historii Fotografii w Krakowie
- Muzeum narodowego w Kielcach
- Muzeum Wsi Kieleckiej
- w kolekcji prywatnej Dariusza Niestrzębskiego i innych kolekcjach fotografii
Prace były zamieszczane w wielu katalogach wystaw zbiorowych oraz pismach poświęconych sztuce.
Małgorzata Krystyna Dołowska - wystawa Podlaskie krajobrazy, galeria na Starym Dworcu
Urodzona w 1959 roku w Warszawie. W 1989 r. – ukończyła Studium Form Fotograficznych w Ośrodku Kultury Ochoty w Warszawie. W 1993 r. ukończyła Wyższe Studium Fotografii w Warszawie. W 2004 r. ukończyła PWSFTiT im. ST. Schillera w Łodzi. Członek założyciel i dyrektor Fundacji, „Fotografia dla Przyszłości”(1990). Członek założyciel i skarbnik Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej Stowarzyszenie Twórców (1995), Dyrektor Wyższego Studium Fotografii, Studium Form Fotograficznych w Warszawie. Organizator ogólnopolskich i międzynarodowych plenerów fotograficznych, warsztatów fotografii artystycznej dla młodzieży. Juror kilkudziesięciu konkursów fotograficznych. Komisarz akcji i wystawy „Portret Rodzinny Warszawiaków” – wystawa prezentowana w Bibliotece Stanisławowskiej – Zamek Królewski w Warszawie pod patronatem prezydenta Warszawy (1991-2001). Od 1999 roku komisarz wystaw fotografii w „Galerii Zamkniętej” w Placówce Kultury Fotografii Fundacji, „Fotografia dla przyszłości”. Udział w akacjach fotograficznych m.in.: „Jeden Dzień Warszwy” (1989), „Portret Warszawianki” (1989), „Jeden dzień z życia Warszawy” (1996), „Woda w fotografii” (1998). Twórczość w zakresie fotografii: 25 wystaw indywidualnych, kilkadziesiąt udziałów w wystawach zbiorowych, prelekcje i spotkania autorskie, udział w plenerach i warsztatach fotograficznych. Interesuje się archeologią czasu, analizuje przemijanie. Na nowo odkrywa i kreuje zapis minionych miejsc i zdarzeń. Za działalność na rzecz kultury i fotografii polskiej otrzymała: odznaczenie Zasłużony działacz kultury (2000), Srebrny Krzyż Zasługi (2005), srebrny medale Fotoklubu RP „Zasłużony dla Fotografii Polskiej”, złoty medal Fotoklubu RP „Za Twórczość Artystyczną”, medale , odznaki i dyplomy.
Mieczysław Cybulski - wystawa Podlaskie krajobrazy, galeria na Starym Dworcu
Urodzony w 1933 roku w Oktawinie. Jest założycielem stowarzyszenia Twórców Fotoklub Rzeczypospolitej Polskiej, w którym od jego powstania (1995) pełni funkcję Prezesa Zarządu i Sekretarza Kapituły Stowarzyszenia. Jest założycielem (1990)i Prezesem Fundacji „Fotografia dla Przyszłości”. Był członkiem rzeczywistym i honorowym ZPAF, w którym pełnił przez 12 lat funkcję wiceprezesa Zarządu Głównego, z którego wystąpił na znak protestu , gdy grupa interesu rozpoczęła uprawia partykularyzm. Mieczysław Cybulski działalność fotograficzną rozpoczął w roku 1953 w Polskim Towarzystwie Fotograficznym w Warszawie. Był uczniem artystów fotografików i teoretyków sztuki fotograficznej: Mariana Szulca, Witolda Dederki, Jana Sunderlanda, Zbigniewa dłubaka. W roku 1970 otrzymał dyplom wyższego wykształcenia w dziedzinie filmu i fotografii. Jest operatorem filmowym, fotografikiem i rzeczoznawcą do spraw fotografii, powołanym przez Ministra Kultury i Sztuki. Był organizatorem różnych form szkolenia fotograficznego m.in. Studium Form Fotograficznych, Wyższego Studium Fotografii MKiSz Foto-interpretacje. Był założycielem grupy twórcz\ej „FAKT”, autorem znanych działań i akcji poza galeryjnych m.in. „Polskie dziewczyny”, „Portret dla Ewy”, Spojrzenie dziecka”, „Koncerty”, „Odkrywanie”, „Portret Warszawiaków”, „Jeden dzień z życia Warszawy”, „Portret Warszawianki”, „Portret Rodzinny Warszawiaków” i inne. Brał udział w wielu wystawach fotograficznych w kraju i zagranicą. Ma również na swoim koncie kilkadziesiąt wystaw indywidualnych m.in. „Barwografia 1”, „Zbliżenia”, „Barwa i obraz”, „Perspektywa widzenia”, „Warszawski Wrzesień”, „Plamy błękitu cz.1”. Był także autorem wystaw fotograficznych na zamówienie Ministerstwa Spraw Zagranicznych eksponowanych w wielu krajach świata. Jego prace znajdują się w zbiorach muzealnych w kraju, za granicą. Był inicjatorem powołania przez Ministra Kultury i Sztuki Wyższego Studium Fotografii, którego ukończenie zostało uznane za wyższe wykształcenie w dziedzinie fotografii po raz pierwszy w Polsce. Był i jest nadal wykładowcą na kursach kwalifikacyjnych, Studium Form Fotograficznych i Wyższym Studium Fotografii i Obrazowania. Od kilkunastu lat jest Jurorem konkursów fotograficznych zarówno krajowych jak i międzynarodowych. Za swoją twórczą pracę otrzymał tytuł Artysty Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej (AFIAP). Za działalność twórczą, pedagogiczną i organizacyjną otrzymał wyróżnienia i odznaczenia państwowe. Kapituła Fotoklubu RP nadała Mieczysławowi Cybulskiemu godność członka honorowego – zasłużonego dla fotografii polskiej. Nie ma dziedziny w sztuce fotograficznej, w której nie pogłębiałby swoich umiejętności. Wykonuje swoje prace we wszystkich technikach fotograficznych, szczególnie interesują go techniki specjalne, holografia, a tematy to akt, portret w krajobrazie, krajobraz i inne.